Samogłoskowa szkoła in utero

2 stycznia 2013, 17:24

Już kilka godzin po urodzeniu dzieci potrafią odróżnić samogłoski języka ojczystego od dźwięków obcej mowy. Oznacza to, że dość szczegółowe kształcenie lingwistyczne rozpoczyna się jeszcze w łonie matki.



Olimpiada ze sztuki przetrwania

9 kwietnia 2013, 12:13

Co roku nad rzeką Loretojako odbywa się Olimpiada Amazońska. Przedstawiciele okolicznych plemion testują swoje zdolności przetrwania w trudnych warunkach. Kobiety i mężczyźni nie rzucają młotem ani nie skaczą w dal, ale ścinają drzewa, ścigają się w kanu, a także strzelają z własnoręcznie wykonanego łuku czy dmuchawki. Frekwencja jest duża, bo nawet 500-osobowa.


Cyfrowe mumie do odwijania

1 lipca 2013, 10:20

Muzeum Archeologii Śródziemnomorskiej i Bliskiego Wschodu (Medelhavsmuseet) w Sztokholmie zdigitalizuje kolekcję 6 mumii. Dzięki interaktywnej wizualizacji zwiedzający będą mogli zbadać trójwymiarowe modele i stwierdzić, co właściwie znajduje się w sarkofagu. Otwarcie stałej ekspozycji ma nastąpić w lutym przyszłego roku.


Test na zakrzepy

16 października 2013, 11:22

Zagrażające życiu zakrzepy mogą tworzyć się np. podczas długiego lotu samolotem czy rekonwalescencji po zabiegu chirurgicznym. Obecnie nie istnieje żadna szybka i łatwa metoda identyfikowania zakrzepów. Często dowiadujemy się o nich, gdy skrzeplina się oderwie i zagrozi życiu wywołując udar czy atak serca


Zidentyfikowano ważny proces związany ze schizofrenią

31 grudnia 2013, 11:04

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył, że w mózgach chorych na schizofrenię ograniczeniu ulega autofagia - proces polegający na trawieniu przez komórkę obumarłych/uszkodzonych elementów.


Natręctwa bardziej rozpowszechnione niż sądzono

9 kwietnia 2014, 10:36

Badanie ludzi z 6 kontynentów wykazało, że aż u 94% występują niechciane, natrętne myśli, wyobrażenia i/lub impulsy.


Gry nie czynią gorszym

10 lipca 2014, 13:34

Pełne przemocy gry wideo nie muszą powodować, wbrew obawom, że gracze stają się niewrażliwi na przemoc. Nasze badania sugerują, że gracze nie stali się mniej moralni. Wręcz przeciwnie. Pełne przemocy gry spowodowały, że zwiększyła się ich wrażliwość na przekraczanie norm moralnych. To może, podobnie jak w prawdziwym życiu, zachęcać graczy do dobrowolnego angażowania się w działania na rzecz innych - mówi główny autor badań profesor Matthew Gizzard z University at Buffalo


NASA zniszczy spadochron

14 października 2014, 11:23

Inżynierowie z Jet Propulsion Laboratory mają zamiar zniszczyć nowy spadochron wykorzystywany w Low-Density Supersonic Decelerator (LDSD). To nowy system umożliwiający lądowanie na Marsie.


Jak NSA wykorzystuje innych

19 stycznia 2015, 09:56

Z nowych dokumentów ujawnionych przez Edwarda Snowdena dowiadujemy się, jak NSA wykorzystywała swoje możliwości zarówno do obrony Stanów Zjednoczonych, jak i do atakowania innych. Snowden zdradził, m.in., że NSA wykorzystała południowokoreańską sieć szpiegowską – oczywiście bez wiedzy południowokoreańskiego wywiadu – do szpiegowania Korei Północnej


Office Lens dla iPhone'a i Androida

3 kwietnia 2015, 07:40

Microsoft ogłosił, że udostępni aplikację Office Lens dla iPhone'a i Androida. Office Lens to program typu OCR. Pozwala on na wykonanie fotografii tekstu i zamianie jej na plik tekstowy.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy